måndag, maj 28, 2007

Bredbandsmisär del 1

Jag går förbi hallen och ser ett vykort ligga på dörrmattan.
Det är från ComHem. Jag ombeds att ringa till ett visst nummer. Ärendet gäller inte ändring av kanaler, namnunderskrift, överlåtelse eller faktura. Det gäller övrigt. Sedan står det inget mer.
Ganska motvilligt ringer jag upp nummret på vykortet.
Stereotypen av en kundtjänst-telefonist svarar. En kvinna från halvnorrland runt 55år, och i min sinnebild har hon kort hår och luktar kaffe.

-ComHem det är Marie.
-Hej, jag har fått ett vykort där det står att jag ska ringa det här numret.
-Vad har du för kundnummer?
-Det vet jag inte.
-Det står på vykortet.
-Nej.
-Jo! Hävdar Marie.
-Nej.
-Jaha... Vad gäller det då? Suckar kvinnan som tycker att jag är en bedrövlig människa som har lyckats få ett vykort utan kundnummer på.
-Övrigt står det.
-Vilken adress bor du på?
Jag läser upp min egen adress från vykortet från ComHem. Efter några sekunder säger Marie att gäller en tidsbokning.
-En tidsbokning?
-Ja.
-Jaha, vad vill ni göra då?
-Boka en tid.
-Ok? För vadå?
-Vi vill komma in i lägenheten.
-Varför det? Jag har inga problem.
-Nej, men vi har ett slingfel i området och vill kolla hemma hos dig.
-Ok.
-Vilken tid passar dig bäst, onsdag mellan 9 och 12 eller 17:de juni mellan 8 och 11?
-Ingen, jag går ju i skolan.
-Jo, det här är de enda tiderna du har att välja på!
-Nej Marie, det där är de enda tiderna ni har att välja på. Jag har hur många tider som helst att välja på, min kalender är helt tom.

Tre sekunder av tystnad senare forsätter dialogen, men Marie låter annorlunda.

-Ok, när kan du då? Svarar kvinnan från halvnorrland i ett diminuendo.
-Någon gång efter 16:00 vardagar denna vecka, men ni måste ringa innan för jag kanske ska träffa en kompis någon dag.
-Jaha...
-Hej då!
-Hej då...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fotografit den där morgonen på Lijeholmsbron håller världsklass. Precis som texterna. Fan, du har ju förvandlats till en författare sen du la av med fotbollen. Hopppas att du kan kombinera bägge karriärerna. Samtidigt.

Gipskatten sa...

Tack! Jag ska nog försöka mig på en come-back rätt snart.

Anonym sa...

fast börja i örnsbronx b.k istället, vi kämpar under matcherna.