tisdag, juli 10, 2007

Gyllene Tider

Trots att klockan bara är 04:50 när jag vaknar så är det drygt halvtimma för sent i den okristliga vardag jag just nu lever i. Stämningen i den tomma lägenheten är minst sagt avslagen då jag idag har anledning att vara speciellt återhållsam med glädjeropen. Jag kommer inte hinna äta någon frukost innan jag på cykel måste gå i duell mot blåsten. En rival som i denna stad har en atlants försprång gentemot en sömntung morgonlekamen som min egen. Istället för att äta frukost tillåter jag mig själv att frysande sätta mig framför datorn och läsa nyheter i några minuter.

På aftonbladet.se har redaktören har valt att lägga in den här bilden som rubrik för deras förstanyhet.

Anblicken av folkhemhjältens regelrätta tantfrisyr slår mig i ansiktet som en sträng far. Rappt, hårt och smärtsamt. När jag något sånär återfått begreppen kan jag se tant Gessles fåniga poserande i konferansmiljö. Jag finner det så anstötligt att det känns som om min själ får ett missfall.

Den som bestämmer har gjort det tydligt att det kommer att bli en mödosam dag.
Jag slår inte ihop händerna och jag tittar inte upp mot den rengtunga skyn och jag säger inte:

- Touché!

Men jag har god lust.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Touché!

laran sa...

Haha! Kollade samma nyhet, tänkte samma sak och det jag inte orkar säga, säger du så bra. Tack!