onsdag, juli 04, 2007

Sverigeskolan del 3 - Kvinnliga bilister

Det hade varit en lång arbetsdag men det var ändå ett par timmar tills vi slutade. Det hade regnat precis hela dagen och både mitt och min kamrats humör hade påverkats negativt av det.

Just när vi skall köra ut i en korsning med vår lilla lastbil så kommer det en ful liten Opel med immiga rutor vårdslöst farandes i korsningen. Chauffören av den bångstyriga bilen tvingas tvärnita för att inte köra in i en refug.

- Oj! Utbrister både jag och Mohammed.

Genom de immiga rutorna kan vi se att chauffören är en medelålders kvinna, abundant sminkad, nästan som en glädjeflicka.

Den tvära inbromsningen hade lett till att kvinnan med färgglatt ansikte, men ledsna ögon fått motorstopp. När hon fått igång bilen igen var hon tvungen att backa en liten bit. Sedan far hon iväg lika snabbt och vårdslöst igen.

Av någon anledning får jag för mig att spela min goda, och nysvenska vän ett spratt.
Jag säger:

- Här i Sverige, när det inte är en man som kör, då brukar vi kalla det för "obemannad bil".
- Obemanna?
- Ja, det kan du säga till läraren på trafikskolan att du inte behöver lära dig. För det kan du redan nu, när en bil är obemannad.

- Obemannad bil, ok!

Jag kör ut i korsningen och fnittrar lite för mig själv när jag tänker på hur pinsamt och tokigt det kommer att bli när min kamrat, i en skarp situation, kommer att leverera det profana gubb-skämtet som ett legitimt uttryck, som fakta. Mohammed vänder huvudet mot mig, ler och säger stolt:

- Obemannad bil!
- Bra! Säger jag, gör tummen upp och ler tillbaka.

Jag skrattar nästan och Mohammed smittas av mitt skratt och hänger på av bara farten.
Ingen tänker längre på regnet som smattrar mot rutan.

9 kommentarer:

itspale sa...

Det går rykten på Rosenbad. Maud har tydligen läst din blogg och är överförtjust över den spralliga lilla italienarens fina iniativ. Ladbroke sänkte sina odds till magra 1.15 på dig, Petter, som nästa integrationsminister.

Sara sa...

kan inte alla unga män som överskattar sin egen körförmåga och därmed orsakar de allra flesta bilolyckorna koncentrera sig på att köra bra och säkert istället för att gnälla på kvinnliga bilister. så jävla uttjatat ämne.

Gipskatten sa...

SSS:
Missförstår du mig? Eller är det jag som missförstår dig? Vem av oss är det som inte förstår ironi? Sånt här gör mig fan ledsen på riktigt. Nu har jag t.o.m. ändrat i texten för att det skall bli tydligare.

itspale sa...

PK ALERT!

Gipskatten sa...

Gipskatten sa...

Nej, det är inte för att vara politiskt korrekt. Jag blir bara förbannad om det jag skriver är så illa skrivet att man missförstår storyn. Om det är så blir jag förbannad för det. Om det är ok skrivet men folk missförstår mig för att de har en bild av mig som en moron, så blir jag ledsen av den anledningen. Och är det jag som är så jävla dålig på att fatta ironi-hets så blir jag förbannad för det. Alla tre scenarion är skit i alla fall.

Anonym sa...

du är en sexistisk gris, säg som det är.

Anonym sa...

jag förstår att du är ironisk. jag tror inte att du är en sån som antar att kvinnor inte kan köra bil. men jag VET att det är många som är så, och därför tycker jag ... ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker, orkar inte skriva en avhandling om det här. men jag blir jävligt provocerad av ämnet så fort det dyker upp. det var bara det.

Anonym sa...

JAG KAN TÄNKA MIG ATT HERR GIPSKATT E EN HYFFSAT DÅLIG BILFÖRARE. TROR HAN HAR DÅLIGT FOKUS PÅ VÄGEN, KANSKE PRATAR HAN LITE FÖR MYCKET OCH INLEVELSEFULLT OM KORTA T-SHIRTS OCH LÅNGA TORSOS.
JAG TYCKER IOCHFÖR SIG ALLA I VÄRLDEN KÖR DÅLIGT.

CAPSLOCK FOREVER!

JR

Gipskatten sa...

Haha! Det där är är som vilken stolle som helst förstår helt fel. Jag är naturligtvis en utmärkt chaufför.

Jag skulle emellertid eventuellt kunna beskyllas för att vara inlevelsefull och ha en riktigt jävla lång och het torso.