tisdag, juli 03, 2007

Sverigeskolan

Min arbetskamrat just nu heter Mohammed och kommer från Liberia.
Han är mycket snäll och trevlig. Eftersom han bara har varit i Sverige i 3 år har han ännu inte hunnit få så goda kunskaper inom områdena svenskt språk och kulturliv . Eftersom jag har stora kunskaper inom just de här två ämnena delar jag under våra stunder ihop frikostigt med mig utav utvalda delar från kunskapsbanken.

Jag har tagit mitt ansvar och startat en "Sverigeskola" för att min elevs anpassning till det nya märkliga landet i norr skall gå så snabbt och lätt som möjligt. Jag kan bara tänka mig hur förvirrad jag hade vart om jag helt plötsligt hade befunnit mig i Liberia utan att kunna kommunicera mer än de enklaste behoven. Då hade jag blivit väldigt tacksam över en liten "Liberiaskola" där fått lära mig lite varje dag. Om hur man talar och lever i det okända landet.

Så här kan det låta när lektion pågår i Sverigeskolan.

- Mohammed, vet du vad det här är?
- Knif!
- Nej Mohammed, det här är en Mora-kniv.
- Moraknif?
- Ja, knivar som ser ut så här kommer från Mora. Vet du var Mora ligger?
- Mora?
- Ja det ligger i Dalarna. Där är det kallt i Mora.
- Ok, kallt.
- Vad hette det här nu Mohammed?
- Moraknif!
- Bra! Sånt är bra att veta vet du...


Imorgon får ni bl.a. höra om hur det lät när vi var och besiktade bilen.

Dessutom blir det ponny-utdelning!

9 kommentarer:

KlaraW sa...

Jag är överhuvudtaget skeptisk till att han ska gå i din svenskaskola. Besiktade....omdrådena....du menar väl, men tänk på konsekvenserna darling. Det här kan vara make or break för Mohammed.

Anonym sa...

Gipskatten, du framstår verkligen som en riktig helyllekille, en sån som ställer upp för alla som står utanför samhället. Det är fint. Du borde bjuda honom på köttbullar någon dag. Som studsar.
/A.

Gipskatten sa...

Klara:

Vad är det med dig? BESIKTADE bilen ja.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=499931&viewAll=true

Att besikta - Att granska

Det går även utmärkt att använda på det här viset:

"Hon letade fram sin gamla bröllopsklänning på vinden. Hon höll upp den framför sig och besiktade den i motljuset..."

Däremot låter du som en stolle om du skriver:

"Hon letade fram sin gamla bröllopsklänning på vinden. Hon höll upp den framför sig och besiktigade den i motljuset..."

Tyvärr tar jag bara en elev åt gången.

markus sa...

Håller med klara där, tycker absolut att det heter besiktigade bilen. Fredrik Lindström säger att det är ok att säga bättre än mig, det betyder inte att du ska lära Mohammed att säga så

Anonym sa...

Hjälp... "goda kunskaper" i svenska språket? Moderata kunskaper snarare.

KlaraW sa...

Jag kan inte låta bli att lägga märke till att omdrådena är borta och ersatt med det korrekta områdena.
Skicka Mohammed till mig bara.
Då ska jag lära honom allt jag kan.

Dante sa...

Jag tillhör den stackars skaran av män som har svårt att ge komplimanger, kul du vann 100 metersfinalen på os du får en hårt knytnäveslag på högra axeln och så bjukar jag på en lumparhistoria mer beröm än så får man inte. Jag är en av dom där snubbarna som typ endast kan kompiskramas om dom ryggdunkar varandra så där extremt hårt för att verkligen visa för omvärlden att dom inte är bögar. Sån är jag.

Jag vill du skall veta detta så du förstår hur stort detta är för mig nu när jag krystar fram en komplimang. Du skriver skitkul och bra som fan.

Adjö

/D

Gipskatten sa...

Markus: "...understött av språkvården, som har funnit den kortare formen lovvärd.

Alla andra säger däremot besiktiga."

Jag är en språkvårdare, Markus och Klara däremot tillhör gruppen "alla andra".
Att säga besiktiga är lika idiotiskt som att säga "cykliga" istället för cykla, "Jag cykligade hem på mindre än tio minuter".




Anonym:
Bäste häcklare, du har fel.

Klara: Allt du kan? Också - oxå, är - e ?



Dante: Tackar ödmjukast! Det var jävligt roligt att höra.

itspale sa...

Dante, när man gör mål i fotboll är det obligatoriskt att kramas. Du kanske skulle testa?