torsdag, juni 28, 2007

Folkkär


Oavsett bransch så verkar hans spritfeta ansikte tas emot med öppna armar. Att han får vistas i närheten av barn förvånar mig. Att barnen dessutom inte börjar gråta av hans sandfärgade tänder och den där förskräckliga behåringen som sitter fast på hans lösa skinn gör mig riktigt förvirrad.

Nej, barnen älskar honom, föräldrarna älskar honom, radio älskar honom, till och med Göta Lejon teatern och Astrid Lindgren verkar älska honom. Semesterfirarna på Gotland älskar hans krog och självaste fru fortuna älskar honom när han spelar poker. Hade han inte på finskt nationalmanér supit av sig foten hade garanterat Let’s Dance publiken älskat hans putslustiga upptåg.

De hade ringt sina fingrar blodiga för att få se hans sälliknande kropp plaska över golvet ännu en vecka. Skrattat tills det sprutat mjölk ur deras fräkniga näsborrar hade de gjort. Mjölken skulle landat i familjernas MYSINGE hörnsoffor, men det skulle inte ha gjort något. Ty vad är en fläck på soffkudden mot några stunder av tidlöshet, sorglöshet, äkta glädje?


För att denna artikel inte skulle inehålla några felaktigheter var jag tvungen att göra några sökningar på Internet. Där fan bl.a. en liten faktaruta innehållandes detta:


Marko Lehtosalo - Markoolio:
Ålder: 32.
Bor: Ingarö.
Civilstånd: Ogift. Delad vårdnad om hundarna Hugo och Nisse med ex-flickvännen Jenny "Velvet" Pettersson.

. . . . .

Ställ dig gärna och stirra på de fem prickarna här ovanför i några sekunder.
Låt sedan blicken vandra upp till det kursiverade och läs det högt för dig själv.

- Velvet.

Ganska classy eller hur?

Prova att säga det på olika sätt. Prova att använda namnet i olika vardagssituationer.

- Du har kommit till Marko och Velvets telefonsvarare. Vi kan inte svara just...

- Veeeelvet! Har du sett min kortärmade skjorta, den rutiga, den som är så tokig?

- Perkele Velvet-baby, när du gör sådär blir jag så jävla kåt. Kom hit!

- Men för helvete Velvet! Gick du inte ut med Hugo i morse? Han har ju för fan pissat i zebra-soffan!


Håll öronen öppna för Markoolios senaste sommarhit - Ingen sommar utan reggae.

Preach it Marko, preach it!


PS.
Bästa påhittade velvet-mening i kommentarsfältet har en god chans att få ponny nästa vecka.

12 kommentarer:

Sara sa...

vi lyssnade på radio på jobbet idag. barnen jublade som högst när markoolios sommarhit (?) spelades. de dansade som vildar. då tänkte jag på det här inlägget och skrattade gott för mig själv.

Anonym sa...

Markoolio är fan slapp. Han gör vad han vill och ingen höjer på ögonbrynen. På lördagen är han ute och super och slåss, dagen efter passar han barn i söndagsöppet med blåtiror och andedräkt som stinker langos och koskenkorva. Han blir utslängd från fångarna på fortet pga pokulerande och ändå köper alla hans skitmusik medans han skrattar hela vägen till bastun med ett flak SJUKOMMATVÅAN i famnen.
Varför ska han sluta göra musik så länge det finansierar hans rosita även att han vet att musiken är efterblivet dålig.
Så länge man slipper lyssna på musiken så är han värd all respekt säger jag.

Sara sa...

jag är i chocktillstånd när jag gör detta, men jag gör det ändå. vadå? jo, jag kommer härmed att försvara markoolio. han har nämligen många, många gånger inhandlat sin mat av mig (jag= snabbköpskassörskan...) och även om jag inte på något sätt tror att marko är speciellt smart, så vill jag ändå hävda att han är en rätt hyvens kille. och jag är helt övertygad om att han tycker att låtarna han "sjunger" är helt totalt värdelösa, men vadå: dom har gjort så att han har kunnat flytta från orminge till södermalm. det finns många fler än han som skulle tagit chansen! sluta hacka på markoolio! (eehhh, seriöst, vad håller jag på med?)

Gipskatten sa...

SSS och skäms:

Vad i helvete! Det här är just det jag menar. Alla försvarar honom. Hade en vanlig person hållt på och gycklat på det viset hade alla hatat honom.

Hade jag presenterat min flickvän Velvet för er hade ni hånat mig. När Markoolio gör det är det ingen som lyfter på ögonbrynen.

Gipskatten sa...

Det här blir bara värre och värre!

Peta säger:
kan tillägga att markolioo har investerat myket pengar i fastigheter
Peta säger:
o lär bli stenrik
Petter säger:
han är stenrik har jag hört
Peta säger:
smart som fan e han


Markoolio
Smart som fan.

Helvetes!

Anonym sa...

Nu när jag har blivit lovad röda mattan med dig måste jag ju skriva något... appropå den där markoolio... på något sätt hamnade jag i kungsträdgården på rix-fm tillsammans med alla 40-åriga småbarnsmorsor som dansade på borden och lönnfeta pappor som nöjt tittade på. Själv var jag på dåligt humör och satt och tjurade med en snus under läppen och tänkte att det är otroligt att så många idioter kan samlas på samma ställe. Bredvid mig hade jag en liten blond flicka som var på ungefär på samma humör som jag..till markoolio drog igång sin "ingen sommar utan raggea" då tösabiten (om någon annan som läser detta är från södra sverige, så vet ni vad det betyder)flyger upp från bänken och ger mig den bästa dans- och sånguppvisning jag sett i hela mitt liv! Hon blev så jävla lycklig av denna låt och det smittade av sig så jag spottade ut snusen och t.o.m. sjöng med av glädje av att se denna flicka. Det var en magisk stund och detta tack vare en skabbig finne. Tack markoolio!
/A.

Anonym sa...

Dagens gp (Lördag 30:e Juni):
"Graffiti" frågar: "Vilken kändis vill du vara?"

Jonathan Klys, 11 år och Jakob Klys 8 år, båda från Hisingen.
- Vi skulle vilja vara Markoolio, för han är cool, Vi gillar pop och alla hans låtar är bra.

Gipskatten sa...

Alla mot mig, ok, visst... schysst!

Anonym sa...

jag är inte mot dig men Jonathan och Jakob Klys är det

Anonym sa...

är det så att "A" möjliggen kan vara Lasse Berghagen??

jr

ok jag har en:

" hVELVETe vilken dålig musiksmak du måste ha älskling"

Gipskatten sa...

Välkommen till Göteborg JR!

Anonym sa...

Vad Markoolio gör mot Sveriges barn/ungdomar(osäker på hur man klassificerar 12-åringar)är i princip ekvivalent med vad Helge Fossmo gjorde mot barnflickan. Det handlar om ren och skär hjärntvätt gott folk! Hur annars förklarar man fenomenet som "A" så tydligt beskrev, dvs att 40-åriga mammor ser denna finne på vårt samhälles kollektiva arsle(pun intended) och blir formligen plaskblöta i trosorna?
Jag föreslår att vi ger Markoolio samma behandling som vi gav SARS, Fågelinfluensan, Norge och alla andra virusinfektioner.
En namnlista vore inte heller dumt.
// Johan KI