måndag, september 03, 2007

Att vara socialt kompetent

För att klara sig bra i sociala sammanhang är det viktigt att förstå vad andra personer tänker om en. Att kunna läsa folks blickar.

Jag vill minnas en gång när jag jobbade i Göteborgs hamn. Vi hade slitit i vårt anletes svett och var på väg in i lunchrummet. Jag gick bredvid en ökänd manhaftig kvinna i 45års-åldern. Hon hade grova händer och smuts i pannan. Jag kom fram till dörren först så jag höll upp den för henne. Stämningen var lite grinig eftersom det hade varit extra hårt och smutsig arbete just den förmiddagen. När hon skulle gå förbi dörren jag höll upp försökte jag lätta upp atmosfären lite genom att säga:

- Ålder före skönhe...

Den bastanta kvinnan stannade upp och vände sitt stenansikte mot mitt.

- Som pedofilen sade... Improviserade jag vidare lite tystare.

Hon tittade på mig irriterat.
Kvinnan med de grova händerna uppskattade inte alls min lustighet.
Jag såg det på hennes blick. Det är därför jag klarar mig så bra i sociala sammanhang.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tillåt mig vara den första att säga.
HAHAHAAH!

Anonym sa...

Från det ena till det andra. Har du slutat med fotboll eller bara bytt lag?

Anonym sa...

hahahaha, .......eller va? jag fattar ingenting, du verkar ju inte alls socialt kompetent......stackars kvinna, slitit ett helt liv, usch!
jr

Anonym sa...

du är ond kära du

Gipskatten sa...

Anonym:

En fråga av så personlig karaktär kräver egentligen en underskrift för få svar.

Men nej, jag har inte slutat. Men jag har inte bestämt var jag skall börja ännu. Det är lurigt.

Vem är det som undrar? Spelar du kvar?

Anonym 2:

Nej, kompetent. Socialt kompetent.

Anonym sa...

hahah sällan Stellan ondska ren och skär ondska!