torsdag, september 06, 2007

Baseboll

Jag sitter för sjunde eller åttonde gången och försöker kolla på baseball. Det händer som vanligt ingenting. De feta killarna med baboonrövarna står där som vanligt och ticksar loss som på ett touretteskonvent och publiken sorlar lite ointresserat medan de äter sig ännu fetare. Trots att jag av någon outgrundlig anledning har försökt titta på skiten mer än en handfull gånger har aldrig någon träffat bollen. Förutom en gång när när en fet kille i copsfrilla tog på sig byggarbetarhjälmen och försökte göra skäl för sina miljoner. Han träffade faktiskt bollen och den var i luften några sekunder tills ett annat fetto lojt fångade den i sin handske. Sedan var det över. De behövde inte ens bränna honom. Slagmannen spottade bara lite tobaksaft i det bruna gruset och gick med fett-tyngda steg tillbaka till avbytarbänken igen. Ingen verkade varken glad eller besviken.

Trots det sitter jag ikväll och tittar, försöker förstå tjusningen. Jag koncentrerar mig lika hårt som en autistisk schackspelare när jag följer det som sker på plan och det kommentatorn säger.

- Two and one. Säger han.

Det betyder att det har varit två balls och en strike.

Kastaren gör sig redo för ett nytt kast. Han uppfattar det hemliga tecknet han får av killen som sitter på huk bakom slagmannen och ser ut som hockeymålvakt. Han bekräftar detta genom att ta sig på kepsskärmen. Han lyfter upp framfoten och svingar bak med armen och släpper i väg en jävla raket, en fastball. Den går väldigt rakt, precis mot sista fjärdedelen av racket. Precis där han som slår vill ha den för att kunna slå riktigt långt. Slagmannen för bak racket, vrider fram överkroppen och svingar racket hårt så innåthelvete.

Då! Då händer det äntligen något.
Jag får en riktig jävla ångestattack för att jag ödslat de senaste tjugo minuterna av mitt liv på att kolla på den här vedervärdiga misärsporten. Jag studsar instinktivt upp ur min fina femtiotals fåtölj och ger mig själv en lavette för att vakna till. Jag tar fjärrkontrollen och byter kanal medan jag blundar för att slippa se en sekund till av den där jävla apatismittande skiten. Innan jag öppnat ögonen kan jag höra att det på nästa kanal visas Jerry Springer.

- Perfekt! Jublar jag och öppnar ögonen.

Det är dvärgar som slåss med varandra för att de har varit otrogna. Jag har sett avsnittet förrut, men det är jävligt bra så jag går och hämtar en kaka att tugga på medan jag tittar. På vägen till köket tittar jag ner i golvet och skakar på huvudet samtidigt som jag muttrar något jag inte ens vet vad det är och tänker:

- Du är fan dum i huvudet! Sitter och låter livet rinna iväg genom att titta på baseball samtidigt som det är dvärgfightingtv.

14 kommentarer:

markus sa...

"Förutom en gång när när en fet kille i copsfrilla tog på sig
byggarbetar hjälmen och försökte göra skäl för sina miljoner"

särskrivning!

Gipskatten sa...

Tack för ditt viktiga och relevanta inlägg.

Förresten var det rätt från början men det här efterblivna stavningsprogrammet fick mig att ändra det.

http://img458.imageshack.us/img458/4523/byggarbetarhjlmww1.jpg

KlaraW sa...

Jag sover aldrig så gott som när jag somnar till baseball. Däremot har jag väldigt svårt att somna till Jerry Springer, speciellt när det är ett klasspgm som med dvärgar som fightas. Kanske kan dessa två kombineras? Finns det dvärgar i Major League? Jag vet att det finns på McDonalds.

Anonym sa...

har aldrig sett dvärgar på mcdonalds

jr

markus sa...

varsågod att påpeka särskrivningar är kanske det mest relevanta man kan göra

KlaraW sa...

Jodå JR.
På vårt stamhak Mcdonalds i Västberga har dom en som sitter i luckan. Hon e jättetrevlig.

Anonym sa...

Om man säger dvärg och inte kortvuxen bli dvärgarna arga. En arg dvärg är å andra sidan...

Anonym sa...

Deux miniatures de combat!

itspale sa...

Sitter i luckan? Når dom upp då? Misstänker att dvärgen står på en pall.

Att gå på sport i usa är bara en ursäkt att äta snabbmat.

Tänk dig en fet jänkare på Gamla ullevi med en kokt korv och festis. Han hade inte stannat länge.

Anonym sa...

Ibland har de klet(typ vaselin) på kepsens skärm för att få mer curl eller nåt på bollen. Det roligaste med baseboll är när de försöker stjäla baser. Fullvuxna män av storlek större försöker smyga på bästa burkenmanér, det funkar såklart aldrig. Och jag stör mig på all jävla statistik som inte betyder ett skit för mig. Men det är kul när de blir träffade av en fastball i huvet alt armbågen.

Gipskatten sa...

VIKTIGT MEDDELANDE

Regel: Vi använder inte ordet "jänkare" på den här sidan. Inte heller brukar vi uttrycken "gänga" eller "pattar".

SLUT PÅ MEDDELANDE

Il bisonte.
Jag har sett när de försöker stjäla baser. Det verkar helt meningslöst. Speciellt när sånt här händer. http://www.youtube.com/watch?v=UgHuOhq1wnc&mode=related&search=

Gipskatten sa...

Det här var däremot lite spännande. Jag kanske skall ge baseball ett försök till...

http://www.youtube.com/watch?v=CIqT8wstyvg&mode=related&search=

Anonym sa...

Har inte ett jota med baseball el dvärgar att göra att göra men…
Den 11 september slår Göteborg på den stora trumman.
En föredömlig samling av imamer och (kristna) präster ska spela en vänskaplig match i fotboll på Heden. Tanken är att de olika religionerna ska komma närmre varan.
De judiska övermännen kunde inte få ihop ett helt lag så dom har blivit tilldelade platser i de kristna och muslimska lagen, allt i religionen förståelsens och kärlekens namn.
Jag undrar varför inte judarna kunde få ihop ett lag.
Kommer dom försöka sabba för sina lagkamrater?(Strunta i att jobba hem eller vad det nu e det gormas om.)
Finns risken att de förlorande lagets supportrar kommer reagera som vanliga hederliga fotbollshuliganer gör?

Gipskatten sa...

Jag vet inte. Jag är bara glad att jag inte är domare i den matchen. Är katolska präster med i något lag så sätter jag helt klart mina pengar på det laget.