lördag, september 01, 2007

Världens snabbaste kexchocklad

Jag satt hemma och slösade med livet. Efter ett tag kände jag en bitterhet falla över mig. Så som den gör när när kroppen är stilla och hjärnan försöker jobba ikapp. En bra medicin brukar vara att göra något. Vad som helst. Även om det är något oviktgt, enkelt och prestigelöst så mår man oftast bättre av att bara göra det. Invecklade, svåra tankar blir helt plötsligt till enkla uppgifter och uppdrag. Helt plötsligt skall du inte lösa tomhetens gåta. Du skall köpa en bläckpatron till skrivaren.

Det var så jag hade tänkt att lura mig själv när jag krånglade ut mopeden från hallen. Snart var motorn igång och färden mot affären där jag skulle utföra mitt sorglösa ärende var påbörjad. Det dröjde inte mer än några sekunder innan jag i återhållen panik kände att jag glömt att ta på mig byxor.

- Helvete! Vad fan håller du på med? Tänkte jag och svepte 360 grader med blicken för att undersöka hur många som blivit vittne till mitt dementa tilltag.

Det var ödsligt omkring mig så jag kikade ner för att kontrollera läget och där var de ju. Byxorna. De satt på precis som de skulle. Men temperaturintrycken från mina lår korrelerade inte med de intryck ögonens tappar och stavar levererade till mitt medvetande. I några sekunder förstummades jag av fenomenet. Sedan kom hjärnan ikapp. Jag insåg att vintern är här. Måhända har den inte klampat hela vägen in i huset, men den har satt sin vidriga pjäxa i dörren, och då finns det ingen återvändo.

Genast kom den mörkaste årstidens värsta bekymmer upp till daga. Den nästintill beymmersfria sommarens simpla grubbel fick snabbt ge plats för de mycket allvarligare vinterproblemen. Tunga, hemska saker som jag inte tänkt på sedan April tyngde mig lika plötsligt som oerhört.

Anja Pärson i Kexchoklad-dräkt t.ex.

Den bilden har nu etsat sig fast i mitt sinne och därmed befläckat den varma årstidens renhet så gravt att det jag inte kan lita på den igen förrän i slutet av April.


12 kommentarer:

Anonym sa...

Min rekommendation är att du köper dig ett fett lass te, förnekar alla naturliga impulser som talar om för dig att te och Vinter-Mys är vidrigt och på gränsen till patetiskt.
Kurar ihop dig och gör dig redo.
Skiten är här, upp till kamp.
En vis person lärde mig att av och på knappen funkar i alla lägen.

Vinter av sommar på

Anonym sa...

Fuck vinter. Jag valde förstås just senaste particular torsdag att tappa bort min jacka på bussen, så nu har jag inga ytterkläder som passar förrän det blir ännu kallare om en månad.

Anonym sa...

lager på lager.

Gipskatten sa...

Anonym:
Snyggt, jävligt snyggt!

Anonym sa...

Jop alltid:)

Anonym sa...

Det funkar skitbra med lager på lager tro mig jag jobbar på uteförskola... iförsig måste du också ha 18 galna ungar att springa efter samtidigt för att det verkligen skall fungera

Anonym sa...

Fan gipset, Stockholm har förändrat dig. Den katt jag lärt mig tycka om hade trängt undan alla onda känslor med billig öl, för att sedan introjicera ångesten utifrån i sig själv.
Kylan är ditt eget fel, glöm aldrig det.

Gipskatten sa...

Doggy: Stockholm har inte förändrat dig ett skit. Du är fortfarande fet och röten.

Nu känner du väl igen mig? Det har har du ju hört förrut.

Tudiloo!

Anonym sa...

Jag känner igen det lika väl som du snart kommer känna igen ljudet av fräsande kyckling.

Anonym sa...

Jag tycker anja e söt

Christian

Anonym sa...

jag e inne på christians linje. har en liten dröm där att hon gör sälen över mig.
jr

Anonym sa...

Shit!! har du oxå haft den drömmen???

Christian