torsdag, augusti 09, 2007

Nu leker vi den här leken


Jag tycker om att se på mig själv som en mycket intelligent person.
Därför gör jag också det. Det borde ni också tänka om er själva.
Svårare än så behöver det inte vara.

Men låt oss nu ställa den tanken åt sidan ett litet tag.
Jag vill nämligen att ni alla ponerarar följande scenario.

Du har på ett magiskt vis blivit transporterad bakåt i tiden till
Leonardo Da Vincis tid.

- Sicken bummer. Tänker du.

Inget internet, inget champions league, ingen long island ice tea - ingenting.

Du ligger helt plötsligt där i en halmsäng och hör råttorna gnaga i någon träbalk. Oväsendet från medeltida italienska gårdshandlare tränger igenom fönsterluckorna.
Du ligger kvar i sängen; det är ju knappast någon idé att raska sig in i fördärvet.
När du ligger där försöker du vända det hela till något positivt.

De här inavlade krakarna kan ju inte ett skit. De enda de gör är att gå runt med trekantsmössa och gröna leggings. På sin höjd kan någon tralla lite på en flöjt.

Du själv å andra sidan - du har ju för fan sett allt - bilar, flygplan, miniräknare, datorer, kylskåp, mobiltelefoner, the shit - du har ju till och med provat att wappa en gång.

Tanken slår dig så hårt att du studsar till i din 160cm långa halmkrubba.
- Jag är ju för fan ett geni här!
- Jag kommer leva som en kung hela mitt liv. Inte bara det, om 500 år kommer alla att framhålla mig som den intelligentaste och fiffigaste personen som någonsin levat.

Du språngar upp ur sängen, slår upp fönsterluckorna och blickar ut över det italienska 1500-tals torget. Du granskar den obildade pöbeln och funderar på vad du först skall gå ut och chockera världen med.

Vad kommer du på?

Vad skulle du kunna uppfinna som de inte redan hade på 1500-talet?

Jag själv skulle på min höjd kunna lära dem "Känn ingen sorg för mig Göteborg" - på luta.

13 kommentarer:

Anonym sa...

"Men lyssna nu, det finns något som heter atomer, och hela jorden består av dem, några bollar som snurrar runt en större boll" Ja, var har du din wikipedia nu smartass.

laran sa...

Jag har tänkt lite samma sak många gånger - och jag kommer varje gång fram till samma sak. Ingenting. Hur fan löder man ihop en dator? Bygger en bil? Utvinner malm? Gör eld? Fan vet jag iaf.

Mitt scenario går iofs ut på att hela jorden och alla manicker har pajjat i ett jättestort krig och jag är den enda överlevande människan som tar på mig uppgiften att bygga upp så mycket som möjligt.

För övrigt hade du blivit stenad redan första dagen om du börjat snacka en massa, vare sig du har belägg för det eller ej. Ingen gillar en besser wisser

laran sa...

Kom att tänka på en sak. Om man nu, mot förmodan, faktiskt kunde fixa i ordning någon slags bensindriven lådbil eller en enklare telefon. Hade då inte uvecklingsbilden blivit helt otroligt skev? T ex att folk hade glidit runt i skitfräcka sportbilar och sen inte haft elektricitet hemma... eller... nåt...

Anonym sa...

Hahaha strålande lek,
räddar lätt min dag!
Höjer hatten och tackar

Anonym sa...

Varför ska man så långt bak i tiden? Tacka vet jag back to the future. Tillbax till 50-talet. Det hade vart rocknroll

Anonym sa...

....rocknroll?

Anonym sa...

Tänk vad mycket nytta en sjukgymnast kan göra för alla stackars medeltida trälar som plockar spaghetti på fälten!

Anonym sa...

Efter långa diskussioner med en bred ensemble av smarta och minde smarta människor kan jag konstatera att följande alternativ är tänkbara.
//Du bör ha i ditt sinne att jag helt har bortsett från det faktum att om detta scenario någonsin skulle uppstå för mig, så skulle jag antagligen bli något slags cirkus freak som dom direkt burade in och visades upp på för pengar.
Då jag inte för hela mitt liv kan föreställa mig att jag på ett naturligt sätt skulle kunna smälta in i mängden. Lite samma känsla man kan ha till vardags fast upphöjt i femti miljoner//

( Om det är innan 1519) Mörda Leonardo sno Nattvarden / Mona Lisa och hoppas på att jag på samma underliga vis som jag lyckat hamna i Italien på så dags skulle jag strålas tillbaka till vår nutid, där jag skulle sälja tavlan för en fantasi summa.

Uppfinna plasten och starta upp fabrik som producerade slask upptagaren.
( vet inte vad det kallas men den där grejen man tar upp slasken med i diskhon)
Införa patent lagar ta patent och börja sälja den.
(Detta förutsätt att dom diskade i någon form av balja och inte i en bäck å sjö eller liknande )

Mitt 3:e och bästa alternativ är att jag skulle presentera ”Taiköket”, för även om mycket god mat säkert spisades så känns det som ett säkert kort.
Hur jävla okunnig människan är så gillar dom alltid mat från ”spännande kulturer”
Det skulle dessutom sätta en rolig knorr på dagens syn av det Italienska köket antagligen.

Gipskatten sa...

Mycket trevligt inlägg.
Men...

Den där slaskupptagaren är ju en bra idé. Den skulle jag nog kunna komma på själv. Men jag skulle nog behöva hjälp med att uppfinna plast.
Kan du göra plast?

Kan tänka mig ett roligt scenario när du sitter med Leonardo och förklarar.

"Alltså... Det är inte trä... det är liksom mjukare, eller iofs det är rätt hårt ibland...fattar du?"

Kan du ens göra den där fisksåsen de har i all thai-mat?

Nej, det är kört.
Det är bara att ta på sig de gröna tightsen och trekantsmössan och försöka smälta in.

Gipskatten sa...

Ok, era stollar.

Jag skall säga ett par saker som i alla fall jag kunnat lära Leonardo - och faktiskt förmodligen klarat av att bygga med hjälp av medeltida hantverkare.

1. Ångmaskin - piece of cake. Det förstår jag faktiskt hur det fungerar. Bara jag får ett metallkärl så skall det nog gå. Jag tror att de skulle kunna knacka ihop ett sådant.

2 Det som juden var inne på. Jag skulle kunna lära honom ett och annat om anatomi. Det var han ju faktiskt intresserad av. Dessutom hade jag kunnat vara lite sjukgymnast osv.

3 Någon form av räls om de nu inte redan hade det. Kanske inte till tåg, men i alla fall sådana gruvkärror och sån skit.

4 Politiska ideologier. Något man i o f s nog gjorde bäst i att tala tyst om.

5 Jag hade kunnat lära dem att om man tvättar händerna ibland och slänger avfallet lite längre än ut från fönstret så blir man mindre sjuk.

Det får räcka med fem för nu.

Nu vill jag höra fem av nya av er.

Anonym sa...

Oki jag kanske inte riktigt vet hur man framställer plast,
( Shit hur fan gör man plast känns som att jag borde veta det va!)
Men jag tror att det hade eventuellt funkat med någon extra böjbar träsort...

Fisk såsen hur svårt kan det vara?
Jag vet ju huvudingrediensen.

Fem nya.
Lätt plätt!

Anonym sa...

Jag hade uppfunnit Champions League.
Sen hade jag varit kungen över alla!

jr

Anonym sa...

Champions League!
Ha det e geialiskt!!!
Sport var ju värsta heta grejen även då!